U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Zeven vragen na Veldhoven
Zeven vragen na Veldhoven
1. Waarom laten veel goochelaars hun muziekband zo loeihard afspelen? Dat de meesten van hen volkomen verkeerde muziek bij hun nummer kiezen, is al erg genoeg; laat ze dan tenminste het volume beter regelen.2. Waarom speelt zich toch zoveel in het halfdonker af? Nauwelijks wordt een vlammetje geproduceerd of hup, meteen gaat de helft van het toneellicht uit. Wordt het vlammetje uitgeblazen, hup, alles weer aan. Onnodig, irriterend en dilettantisch tot en met.
3. Aansluitend op de vorige opmerking: waarom zijn goochelaars zo verliefd op de kleur zwart? Achterdoek, decoratie, kostuum: het kan niet donker genoeg zijn. De kleur zwart is de doodsvijand van entertainment! Wie het niet gelooft, moet maar eens naar "Les Misérables" gaan kijken...
4. Hoe is het mogelijk dat Pierre Huyskens, die het gala-programma vóór de pauze zo voortreffelijk presenteerde, na de pauze de ene blunder op de andere stapelde? Dieptepunt: de aankondiging en nog erger de afkondiging van ChaPeau. Op dat moment hadden we eigenlijk met z'n allen "Boeh!" moeten roepen.
5. Waarom worden aspirant-deelnemers aan een concours niet zorgvuldiger getest? Een iets strengere voorselectie zou in Veldhoven een jeugdig duo een pijnlijke afgang hebben bespaard.
6. Hoe kon de congresleiding accepteren dat de van heinde en ver binnenstromende bezoekers pas na 12 uur hun kamers konden betrekken, terwijl het congres om 11.30 geopend werd? Die kamers waren allemaal leeg en volkomen voorbereid op nieuwe gasten, maar je even verfrissen en je bagage verzorgen was niet mogelijk. Van al die kazerne-achtige bedillerij in De Koningshof was deze idiote "huisregel" de schandelijkste.
7. Tot slot een opmerking die uitdrukkelijk niet als sollicitatie bedoeld is. Waarom onderschatten veel goochelaars het belang van een goede regisseur? Als je zoveel zorg, tijd en geld aan de opbouw ven een nummer besteedt, zou het aantrekken van een eindregisseur eigenlijk een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Besef dat een geroutineerd vakman in staat is van een zelfgeknutseld stuk huisvlijt een professioneel produkt te maken. Kwaliteit kan altijd beter, timing kan altijd geraffineerder, niveau kan altijd hoger. Ook al zullen we misschien nooit 100% perfectie bereiken, nastreven kunnen we dat doel wel!
Dick Harris
Dick Harris (geboren 1927) is sinds het prille begin bij de Nederlandse televisie betrokken geweest. Hij regisseerde tal van amusements- en andere programma's, o.a. met Rudi Carrell en Henk Elsink. Met Rudi Carrell heeft hij ook jarenlang in Duitsland gewerkt, en hij is ook diens manager geweest.
Dit artikel is gepubliceerd op dinsdag 6 december 2016 om 09.02 uur en komt uit de Informagie (jaargang 2, nummer 6, juli/augustus 1991), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.