U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Magische zaken - Kleding, apparatuur, publiciteit
Magische zaken - Kleding, apparatuur, publiciteit
In het vorige nummer van Informagie spraken wij af om niet meer voor fooien onze magische kunst te grabbel te gooien. Maar wij moeten die gages die wij dan wèl vragen uiteraard waar maken. Dat kan onder andere door verzorgde kleding, apparatuur en publiciteit. Daaraan is dit artikel dan ook gewijd.Jongstleden november werden enkele tv-uitzendingen gewijd aan Wim Sonneveld. Hebt u geanalyseerd waarom hij tot de top van Nederland behoorde? Natuurlijk mede dankzij zijn briljante teksten en een uitmuntende voordracht. Maar ook zijn zeer verzorgde kleding heeft ertoe bijgedragen. De serieuze goochelaar van vandaag de dag moet net als Sonneveld aandacht schenken aan zijn kleding. Dit betekent niet dat er altijd een smoking moet worden gedragen. Zeker bij een optreden overdag hoeft dat niet. De kleding moet echter altijd smaak en kwaliteit uitstralen. Onthou ook dat vesten tegenwoordig 'in' zijn. Dit is prachtig voor de tafelgoochelaar. Deze kan er immers veel materiaal in kwijt. Niets is hinderlijker dan het moeten zoeken in zakken naar een truc die moet worden vertoond.
Niet te opvallend
Er bestaat een ongeschreven wet dat een goochelaar nooit in zijn toneelkostuum gaat zitten (met uitzondering van de tafelgoochelaar). Het publiek kan de kwaliteit van het hele kostuum dus goed beoordelen. Vandaar dat dit van de best mogelijke stof moet zijn gemaakt. Harry Thiery droeg tijdens zijn gala-optreden in Breda een leren jasje, met daaronder wèl een zijden hemd. Ik ken ook een tafelgoochelaar met een smokingjasje van zwarte zijde; alleen daarom al krijgt hij veel complimenten. Een tuxedo (wit smokingjasje) kunnen goochelaars eigenlijk alleen in de zomer dragen - en zelfs dan liever niet op het toneel. Kleding mag namelijk niet te opvallend zijn, omdat anders aandacht wordt weggetrokken van de vertoonde effecten. Om de kleding in topconditie te houden is het af te raden om kostuums en schoenen privé te gebruiken. Alleen goochelaars die met groot materiaal werken (als illusionisten) kunnen het zich veroorloven om opvallende kleding te dragen, maar manipulatoren en tafelgoochelaars zeker niet. Voor manipulatoren was het rokkostuum heel handig, maar in een moderne act kan dit niet meer - iets dat voor de oudere goochelaars even wennen is. Samenvattend: kies in alle vrijheid de kleding die bij uw optreden en persoonlijkheid past, maar bezuinig nooit op kwaliteit. En vergeet niet om ook uw uiterlijk, met name de handen, zeer goed te verzorgen.Geen goedkope trucjes
Wat apparatuur betreft: in principe koop ik zelf geen goedkope trucjes. Want dat doet (bijna) iedereen - en ik wil juist proberen mijn programma exclusief te maken. Zo is de truc met het verkleurende autootje op zich verbluffend, maar hij ligt wèl voor een paar gulden bij het grootwinkelbedrijf te koop. Daarover hoeft slechts één toeschouwer een opmerking te maken en de goochelaar krijgt problemen. Het publiek gaat dan immers denken: 'Hij krijgt zo veel gage betaald en laat dan toch maar een trucje zien dat een paar gulden kost'. Kies dus ook met apparatuur voor kwaliteit. Als u een portefeuille gebruikt, laat dat dan een echt lederen zijn. Gebruik ook als nieuw uitziende speelkaarten en geen goedkope reclamekaarten (tenzij u daarvoor wordt betaald). Een goed voorbeeld van iemand die met kwaliteitsapparatuur werkte, was in de jaren '60 en '70 de vrouwelijke goochelaar Evelynn Ross. Zij viel bijv. op door haar vergulde ringenspel. Ik weet dat echt mooie apparatuur niet altijd makkelijk te krijgen is (en dat sommige dealers eens kritisch naar hun assortiment moeten kijken), maar waar een wil is, is een weg.Vakwerk
Publiciteit maken is een vak apart en vraagt deskundigheid. Wie deze niet bezit, zou te rade moeten gaan bij een vakman. Vergeet daarbij niet dat goede reclame duur is, maar slechte nog veel meer. Als u een folder laat maken of kaarten laat drukken, vermeld dan geen onwaarheden, zoals kampioen of wereldkampioen. Zo mag de titel wereldkampioen alleen gevoerd worden door de winnaar van de Grand Prix d'Honneur op een FISM-congres. Opdrachtgevers kunnen op de hoogte zijn van de juiste titels. Breng ze dus niet aan het twijfelen over de andere gegevens die u verstrekt. Wees ook voorzichtig met foto's. Laat bijvoorbeeld geen foto maken van een truc die alleen op een foto mogelijk is. Deel na een optreden niet eigenhandig publiciteitsmateriaal uit, maar geef dit alleen als ernaar gevraagd wordt. Het maakt anders een goedkope indruk. (Een theaterbureau zal het uitgeven van uw eigen folders e.d. al helemaal niet op prijs stellen.) Persoonlijkheid, presentatie en techniek kunt u niet kopen, maar kleding, apparatuur en publiciteit wel. Stel daaraan dus de hoogste eisen en laat u waar nodig door vakmensen adviseren.Tonny van Dommelen
Dit artikel is gepubliceerd op dinsdag 7 februari 2017 om 10.06 uur en komt uit de Informagie (jaargang 1, nummer 3, januari/februari 1990), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.