U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Levend verleden
Levend verleden
Apeldoorn viert zijn verjaardag. Dat gaat met veel festiviteiten gepaard. Onderdeel van dit gebeuren is de komst van De Parade. Klassiek kermisgebeuren. Historie in levende lijve.Boniseurs proberen links en rechts de aandacht van het hooggeëerde publiek te trekken. Helaas voor deze reizende artiesten laat het Apeldoornse publiek ze een beetje in de steek. Diverse zaken vertonen een dosis lariekoek. Voor een paar piek wordt het geachte publiek in de maling genomen, nadat het op een smeuïge manier de tent is ingelokt. Ondanks dat werkt het gebodene wel prikkelend op de lachspieren. De kijker voelt zich uiteindelijk toch niet echt bedrogen.
Authentiek
Het verleden van de goochelaars wordt teruggebracht in het theater van magiër Celsius. Voor het authentieke theatertje wordt, op bijna arrogante uitdagende wijze, de aandacht getrokken. Met het demonstreren van echte toverijen wordt geprobeerd de cliëntèle over te halen nog meer wonderen te komen aanschouwen. Magische kunsten worden den volke getoond. Een slagersmes doorklieft bijna de arm van de duivelskunstenaar. Er volgt een souper van scheermesjes. Hij demonstreert zijn telepathische krachten door een onzichtbare kaart te lokaliseren. Penningen materialiseren. De schone partner van de zinsbegoochelaar toont de verbaasde kijkers haar huidgenoten: kostelijk gedresseerde vlooien.Geheime kennis
Na betaling van een luttel bedrag wordt het nieuwsgierige publiek de toegang gegund tot de wereld van de illusie, waar dromen werkelijkheid worden. De argeloze bezoeker wordt meegetroond naar het rijk der duivelse wonderen. Terug naar het vroegere, de geheime kennis van onze voorouders. Boerenbedrog is uitgesloten; zwaar water is een mogelijkheid.Geheimen
Celsius' sigaar gloeide in zijn smalende grijns. Zijn rook zal nog vele onwetenden verwarren in zijn wereld vol onwerkelijkheid. De diepe geheimen van zijn voorvaderen (en afkomstig van mystieke genootschappen) zijn bij magische meester Celsius in vertrouwde handen. Moge de kerken hem niet vervolgen. Bombastische nostalgie ten voeten uit schept ook in het heden genoegen.Mysterieus
De voetlichten doven traag. De fanfare zwelt langzaam. Een mysterieus figuur, in rijk glitterkostuum, ontstaat in het vervaarlijke duister: Celsius. Zijn sigaar doet een doek ontbranden. Een witte kaketoe doemt op uit het niets.De probleemstelling van het vernietigde drukwerk wordt geanalyseerd. Het kreunen van de courant klinkt toepasselijk. De toeschouwers gniffelen. Het gevallen stuk klopt. Direct daarop wordt de onmogelijkheid van verdwijnende en verschijnende vloeistoffen aanschouwelijk gemaakt.
De bizarheid van vernietigende gedachtenkracht brengt, na het springen van een glas, een rilling door het publiek.
Slechte zaag
Een diepe trance wordt opgelegd aan een onschuldig meisje uit het publiek. Is zij een wees, of moeten haar ouders op herhaling? Celsius geleidt haar naar een kist. Een handzaag blijkt te stomp. Dan wordt zij met een cirkelzaag in moten gedeeld. Het gloeit bloedrood. Licht schittert. Geld blijkt een rol te spelen. Celsius beheerst de natuur en is in staat haar weer geheel in haar jonge doen te brengen. De monden van de kijklustigen staan open van verbazing. Zo dichtbij hebben zij het nog nooit gezien. Meesterschap over de materie wordt getoond. Ook bankpapier blijkt deel- en heelbaar. Dan voert de meester der zwarte kunst zijn verbijsterde publiek terug naar die andere onwerkelijkheid: 'zomer' 1993.Theater
Prachtig dat in de beperktheid van zo'n theatertje toch een juiste sfeer kan worden gecreëerd, met een handvol lampen en goed gekozen hulpmiddelen. Toveren wordt hier een echte kunst. De reacties van het publiek zijn bijna voelbaar. Het doorgezaagde meisje blijkt gelukkig zo hersteld, dat zij haar weg, zij het een beetje wankel kan vervolgen over het sprookjesachtige terrein.Wim Eertink
Dit artikel is gepubliceerd op donderdag 19 maart 2015 om 07.03 uur en komt uit de Informagie (jaargang 5, nummer 1, september/oktober 1993), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.