U bent op zoek naar een goochelaar? Bel 0318-727828 of 06-20285267, of mail naar info@goochelaars-nederland.nl.
Home | Goochelen | Uit de oude goocheldoos | Hulp uit de zaal
Hulp uit de zaal
De illusionist Chefalo was niet alleen een grootmeester in zijn vak, hij was ook hondsbrutaal in zijn methodes. Wanneer hij een vrijwillige assistent uit het publiek nodig had, liet hij die nooit via de middentrap het toneel betreden; hij wees steevast op een trapje helemaal links voor in de zaal. De toeschouwer moest dan noodgedwongen even achter een stuk voordoek of decor verdwijnen om het midden van het toneel te kunnen bereiken. Die paar seconden waren voor Maddalena Chefalo voldoende om de man alles af te pakken, wat hij in zijn zakken had. Zo kon Chefalo later, als de bezoeker - ditmaal via de middentrap - zijn plaats in de zaal weer opzocht, hem stuk voor stuk zijn eigendommen teruggeven. Vulpen, bril, kam, agenda, portefeuille - iedereen dacht hetzelfde: wat een geniale zakkenroller! Applaus, applaus.Sindsdien zijn de tijden veranderd, de stijl van de goochelkunst ook. Gebleven is het uitnodigen van toeschouwers om bij een truc te assisteren. Vreemd genoeg lees je hier nooit iets over. Boeken en vakbladen gaan er kennelijk van uit dat er over zo'n doodsimpel onderwerp niets mee te delen is. Je haalt iemand uit de zaal en stuurt hem later weer terug, punt uit.
Bij het doorlezen van mijn jurynotities over de laatste drie congressen bleek mij dat er wel degelijk fouten gemaakt worden die met het thema 'zaalassistentie' te maken hebben. De nu volgende opmerkingen zijn uiteraard geen starre regels, maar vrijblijvende adviezen.
- Haal geen toeschouwers(s) naar voren bij de allereerste truc die u vertoont. De goochelaar moet eerst laten zien wat hij kan, hij moet een zekere goodwill kweken. Een populaire zangeres zal ook nooit of te nimmer bij haar allereerste liedje de zaal dwingen om luidkeels mee te zingen. Persoonlijk zie ik het als een ideale timing dat pas bij de derde truc een beroep op medewerking uit de zaal wordt gedaan.
- Behandel een assistent net zo beleefd als een gesprekspartner tijdens een zakelijk onderhoud. Geef een hand en bied een stoel aan (zeker aan dames!).
- Beoordeel ter plekke of het 'u' of 'je-en-jou' gaat worden. Een heer van over de zeventig is niet Jan of Kees, hij is meneer De Vries. Bij jonge mensen ligt dat tegenwoordig anders, maar áls er getutoyeerd moet worden, mag dat ene simpele zinnetje 'Zal ik dan maar Elly zeggen?' in geen geval ontbreken. Gewoon een kwestie van goede manieren.
- Voor een assisterende toeschouwer is twee keer applaus genoeg: als hij komt en als hij gaat. Na elke handeling tussendoor ook nog applaus te animeren, is bespottelijk. Het gebeurt nogal eens en men doet er noch de assistent noch het zaalpubliek een genoegen mee.
- Het is altijd een charmant gebaar een assistent iets als souvenir mee te geven. Maar laat het dan wel iets zijn. Een dame is blij met een roos, maar niet met een verfomfaaide speelkaart met een handtekening erop.
- Zorg dat u uw assistent(en) teruggestuurd hebt, alvorens u aan uw sloteffect begint. Het laatste applaus moet voor ú zijn, niet voor een toeschouwer! In Zwolle was een Oostenrijkse concoursdeelnemer na zijn close-up routine zo opgelucht, dat hij zijn beide assistenten volkomen vergat. De artiest was al tussen de coulissen verdwenen, toen zijn twee gasten nog steeds ietwat verbouwereerd op het toneeltje zaten. Zoiets zal niet vaak voorkomen, maar ook zonder zulke pech is het altijd raadzaam uw nummer solo te besluiten. De artiest zelf, en niemand anders, heeft recht op het slotapplaus.
Ik begon dit stukje met Chefalo, die zijn zaalassistenten puur als rekwisieten behandelde; ik besluit met het andere uiterste. David Copperfield is zó hoffelijk en charmant tegenover al zijn assistenten, dat je pas na een tweede bezoek aan dezelfde theatershow de waarheid ontdekt: op één na zijn het allemaal ingewijden!
Dick Harris
Dit artikel is gepubliceerd op zaterdag 13 september 2014 om 09.35 uur en komt uit de Informagie (jaargang 6, nummer 3, januari/februari 1995), het Nederlandse vakblad voor de goochelkunst. Het artikel is met toestemming van de eindredacteur geplaatst op deze website.